Egészséges táplálkozással a bomba alakért!

Ez most egy picit hosszabb bejegyzésnek ígérkezik, de mindenképpen figyelemfelkeltő lehet azok számára, akiket érdekel az egészséges életmód és az alakformálás, továbbá az, hogy az edzés és különböző testkezelések mellett mi mindent tudnak még megtenni azért, hogy a testük a számukra elképzelt pozitív irányba változzon.

Annak ellenére, hogy az alapszabály oly’ sokszor elhangzik és rengeteg helyen is olvasható, mely szerint az alakformálás a helyes táplálkozásnál kezdődik, vagyis legalább 70%-át teszi ki annak, míg az edzés csak a 30%-át, (fogyásnál ez 80% a 20%-kal szemben!) a hétköznapi életben az emberek minderről teljesen megfeledkeznek, avagy rossz értelemezést nyer ez a mondat.

Mert legyünk őszinték, kinek mi az első gondolata, amikor az egészséges táplálkozásról beszélünk? Úgy van! Helyes táplálkozás = valami speckó diéta, kevesebb étel avagy saláta csirkehússal, falevéllel és kb ennyi. Nem így van?!

Hát gondolatban lehet ez jut eszébe sok embernek, pedig ez totál nem helyes meglátás, bár bevallom őszintén nekem is hasonló ideák cikáztak a fejemben, egészen addig, míg bele nem kezdtünk táplálkozási tanácsadónk, Kutassy Tímea által összeírt, személyre szabott páros étrendünkbe.

Most csütörtökön fejezzük be az első 4 hetünket, így szeretnék egy kicsit beszámolni erről az egész folyamatról, mert az ez idő alatt elért eredményeink alapján nagyon izgalmasnak találjuk a történetet.

De mielőtt belekezdenék, úgy gondoltam némi említést tennék az ezt megelőző táplálkozási szokásainkról is, csak hogy lássátok, honnan indultunk.

Mi Gabesszal alapvetően elég rendszertelenül étkeztünk eddig, ráadásul például a nap egyik legfontosabb étkezése, a reggeli, míg nálam mondjuk egész egészségesnek mondható volt -mind étel, mind “rituálé” szempontjából-, addig másik felem a mindennapjait 2 pohár tejeskávéval indította (tejszínhabbal és csokiöntettel), majd csak ezt követően jutott el addig, hogy valamit reggelizzen -és volt, hogy addig a felkeléstől számítva órák teltek el. Gondolom Ti is sejtitek, hogy ez azért annyira nem egészséges.

Ezen felül sokszor lyukadtunk ki a napok folyamán arra a pontra, hogy mindkettőnket a farkaséhség kerülgette, aminek eredményeképpen az ebédjeink nagy része hasfájásig zajlott, majd desszertként valamelyik emésztést segítő tablettát fojtottuk magunkba.
Hát…szerintem mondanom sem kell, hogy ez sem tekinthető túlzottan egészséges szokásnak.

Bár jobb szeretem én magam is látni, hogy mi kerül az ételembe -mint szerintem a legtöbb Nő-, ennek ellenére rendszeresen, heti több alkalommal fordult elő, hogy az ebédünket rendeltük, vagy ha már tényleg annyira éhesek voltunk, hogy kettőt láttunk mindenből, akkor a gyorséttermek nyújtották a vízscseppet a sivatagban, és ezzel töltöttük fel hirtelen energiaraktárainkat.
Mindezen szokásokról pedig tudjuk, nem csak, hogy drága mulatságnak mondhatóak, de még csak egészségünk szempontjából sem túl pozitívak.

Nekem ősszel ráadásul jelentős ideig emésztési problémáim is adódtak, ami általános közérzet romláshoz vezetett. Éppen ezért meglátogattam egy gasztroenterológust, aki minderre jó pénzért azt mondta, hogy a tünetek elmondása alapján feltehetően irritábilis bélszindrómáról beszélünk, de további vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy a probléma valódi okát felfedjük. Na ez volt számomra az a pont, amikor eldöntöttem, hogy ez így tovább nem mehet, valamin változtatni kell.

A változtatás  gondolata így és ekkor fogant meg bennem, melyben szerencsés módon Gabesz is partner volt. A célhoz vezető útra azonban csak 4 hete tudtunk rálépni, de nagyon boldog vagyok, hogy ezt a lépést végre megtettük, mert már közel egy hónap leforgása alatt rengeteget változtunk. Nem feltétlen csak a testi adottságokra gondolok, de számomra lelkileg is megnyugvást jelent, hogy tudom, pontosan mi kerül a tányérunkra. A bevásárlás is jóval egyszerűbb, mert nem csak teszetoszán mászkálok a sorok között, hogy “akkor most mit is kéne vásárolni?”, hanem konkrét listával a kezemben érkezem, így viszonylag hamarabb is végzem. Ez pedig a mai helyzetben kimondottan előnyös, hogy minél kevesebbet időzzünk egy-egy bevásárlás alkalmával az adott helyszínen, emberek között.

Mindemellett az emésztési problémáim teljesen elmúltak, ráadásul Gabesznál is megszűnt a túlevés jelensége, ezáltal a hasi feszülés és az ezzel járó kellemetlen tünetek is az ebédet/főétkezéseket követően, vagy éppen a reflux kényelmetlenségei. Ezzel egyenesen arányosan kijelenthejtük, hogy az általános közérzetünk is nagyban javult, és ami számomra úgy igazán megdöbbentő volt, hogy a változás mennyivel látványosabb volt ez után a 4 hét után az alakunkat illetően, mint előtte, mikor még többet is edzettünk, de az étkezésünkre totál nem figyeltünk.

Éppen ezért is szeretném itt felhívni a figyelmet a táplálkozási tanácsadónk munkájára, hiszen míg egy személyi edző csak nagy általánosságokban, véleményekre hivatkozva tud étkezési tanácsokat szolgáltatni, addig egy dietetikus SZEMÉLYRE SZABOTT, tudományos alapokra fektetett étrendet készít. Olyan étrenddel lát el, ami a számodra legkedvezőbb és amellyel rövid időn belül is szép változásokat érhetsz el az alakformálást, vagy fogyást illetően. Ráadásul egy étrendben egyáltalán nem mindegy, hogy a szénhidrát-zsír-rost milyen arányban van jelen szervezetünkben, vagy, hogy épp a célunknak megfelelően miből kellene kevesebbet-többet fogyasztani, ezt pedig csak egy dietetikus tudja pontosan meghatározni, és így egy számodra ideális étrendet összeállítani, amivel látványosan változni fog a tested!

Emlékszel még mit írtam a bejegyzés elején? NE feledd az alábbi arányokat!

Nálunk fogyás volt a cél, szóval így már tökéletesen értem, hogy lett ilyen látványos a változás, a kevesebb edzés ellenére is! És ha még többet is edzettem volna…

Ami számomra még nagyon pozitív, lévén ezidáig nem voltam egy kimondott konyhatündér, minden előírt ételt meg tudtam főzni, ráadásul nem is akárhogy! Az összes ebédet követően a tíz ujjunkat is megnyaltuk, iszonyatosan finomakat eszünk, és változatosan, a pörkölttől kezdve, a palacsintán át a mustáros csirkéig…szinte minden belefér az étrendünkbe! Napi ötször étkezünk, ami a vércukorszintünk egyenletes szinten tartása miatt fontos, így ebédidőben vagy vacsorakor egy-egy közbeiktatott tízórai és uzsi által sem leszünk farkaséhesek.

Az a kérdés is sokszor felmerült itt köreinkben, hogy erre az egészre most pont itt, a vírus idején van-e szükségünk, amely kérdés abból a gondolatból fakad, hogy most így kevesebbet eszünk.

Alapvetően ez igaz, hiszen valóban kevesebbet eszünk, mint eddig, mert mindketten 1000-2000 kalóriával!!! többet fogyasztottunk annál, mint amennyire a szervezetünknek szüksége van alapjáraton. Ez azért elég brutálul hangzik!

Szóval valóban, annál, mint amennyit eddig ettünk kevesebbet fogyasztunk, de még így sem annyit, mint amennyire szükségünk volna, hanem valamennyivel többet annál, hiszen nem szabad hirtelen egyik napról a másikra csökkenteni az adagokat, mert a szervezetünknek az sem tenne jót! Így most csak pár száz kalóriával fogyasztunk többet, mint kellene, és az adagot folyamatosan csökkentjük, közben tekintettel a napok folyamán felhasznált energiaszintünkre.

A fentebb említett kérdésre válaszolva pedig csak annyit, hogy jelenleg hiába eszünk kevesebbet (-mint amennyit feleslegesen pluszban annó ettünk), sokkal több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk most, ezáltal az ásványianyag- és vitamin bevitelünk is fokozódott. A rendszeres, egészséges táplálkozással pedig a szervezetünk ellenállóképességét is növeljük.

Hogy éhezünk-e? Maximum csak azért, mert annak a felesleges plusz 1000-2000 kalóriának a bevitelétől megszabadultunk, de még így sem mondanám, hiszen a napi ötszöri étkezés egyensúlyban tartja az éhségérzetünket.

Az egész folyamat egyébként egy konzultációval indul, ahol Timi felméri a vendég (addigi) életvitelét, táplálkozási szokásait egy táplálkozási napló és átfogó kérdőív segítségével. Ezen felül készít egy testösszetételmérést, melyet részletesen kielemez, ez alapján pedig kikalkulálja, hogy milyen kalóriamennyiségre van szüksége az adott szervezetnek, és ezzel szemben az mennyit kapott meg. Ezek az alap információk elengedhetetlenek, hiszen mindenki egyéni, enélkül csak sablonmegoldásról beszélhetünk, és nem személyre szabottságról.

Ha megvan az alap kalóriamennyiség, és természetesen a páciens célja, egyeztetve vannak azok a táplálékok, amiket esetleg az adott vendég nem szeret, vagy allergiás rá, akkor ennek megfelelően kezdődhet is a közös munka. Hetente kiküldött étrenddel dolgozunk, mely mellé grammra kimért bevásárlólista is jár, amellyel indulhat is a beszerző túra. Ezt követően nincs is más teendőnk, mint az előírtak elfogyasztása.

A végére még megosztanám az eredményeinket is veletek, amely ennek a 4 hétnek köszönhető.

És akkor most a végére…sokáig vacilláltam ezen, de úgy gondoltam megosztok veletek önmagamról 2 képet, melyen a változást szemléltetem, így ti is szemtanúi lehettek mindennek, és nem csak az elképzeléseitekre bízom a dolgot, inkább bevállalom… :D, mert szerintem elég látványos.

ITT és ITT tudjátok ezeket a képeket megnézni. 🙂 Mit szóltok hozzá?

Amennyiben Te is szeretnél 4 hét leforgása alatt ehhez hasonló eredményt elérni, mindezt úgy, hogy jókat eszel közben, keresd fel Timit!

Táplálkozási tanácsadás és személyre szabott étrendtervezés: Kutassy Tímea